Jól mentek a charterek idén

A charteres utaztatók beszámolói szerint az idei évre is egyértelműen a növekedés volt jellemző, ezzel együtt új trendként jelentkezett a szezon rövidülése, de több volt az előfoglalás, derül ki a turizmus.com körképéből.

 

Neckermann

A Neckermann 2014-re több újdonsággal jelent meg a piacon, az utasszám növekedése ezek pozitív fogadtatásának is betudható. A charteres üzletág egyharmaddal bővült az előző évhez képest, és az egyéni úti céloknál is növekedést tudtak elérni. Szvoboda
János cégvezető arról tájékoztatott, hogy kiemelkedő eredményt értek el Törökországban, ahol csaknem 50 százalékkal növelték a velük utazók számát. Mint mondja, ebben nagy szerepe volt a kizárólag az utaztatónál foglalható Alba szállodák sikerének, melyeket bevontak a Neckermann Klub Oázis programba.

IBUSZ

Az IBUSZ 2014 szeptemberéig a bázisévhez képest 28 százalékos utasszám- és ehhez kapcsolódó forgalmi növekedést realizált – mondta el Komora Zoltán vezérigazgató. A növekedés okát egyrészt a céges utaztatás látványos emelkedésében, másrészt a lakossági oldalon tapasztalt keresletnövekedésben, illetve az IBUSZ jól időzített termékinnovációjában (Karpathos programozása, zakynthosi gép Debrecenből) látja. Nagyon keresett volt náluk Görögország, idén a már több éve közkedvelt szárazföldi üdülőterület mellett több szigetre is indítottak heti autóbuszjáratokat a charterek mellett, így Korfura, Krétára, Kefalóniára és Zakynthosra is. Viszonteladói hálózatuk mintegy 30 százalékos növekedést produkált.

 

Kartago Tours

A biztató évkezdet és az erős előfoglalási időszak után erős szezont tudhat maga mögött a Kartago Tours is, az árbevétel 30 százalékkal nőtt – közölte kérdésünkre Füri Mihályné cégvezető. Nyáron a fő desztinációikba, így Egyiptomba, Tunéziába és Törökországba is 95 százalék fölötti volt a foglaltság, igaz, a politikai körülmények miatt a Sínai-félsziget nem tudta visszanyerni korábbi pozícióját. A viszonteladók számára új jutalékrendszert (például bruttó ár utáni jutalék) és ösztönzőket vezettek be idén, ami azért is fontos, mert a tour operator forgalmának 60 százalékát hozzák a partnerek.

Robinson Tours

A számok szintjén a múlt évihez hasonló szezont zárt a Robinson Tours, amely a reális tervezés híve – hangsúlyozta Jakócs Áron. A kiutaztatást tekintve nagy átrendeződést saját piacaikon nem tapasztalt az ügyvezető, nagyjából a tavalyi volumen utazott, s nem érezte, hogy nőtt volna a fizetőképes kereslet. A tour operator szintén erős „lábát” jelentő beutaztatás is kifejezetten jól teljesített idén, ezért összességében elégedettek.

Green Travel

Jó szezont zárt a Green Travel is, az utasszám több mint 25 százalékkal nőtt, az árbevétel is jelentősen emelkedett, a tour operator nemrégiben 880 millióról 960 millióra emelte vagyoni biztosítékát – tájékoztatott Mihálka Róbert. Az értékesítési vezető szerint a pozitív eredmény oka, hogy továbbra is fejlődik Törökország, és a turisztikai iparág, folyamatosan nyílnak az jobbnál jobb luxusszállodák, melyek verhetetlen áron foglalhatók. Ezzel párhuzamosan fejlődik a Green Travel is, amit részben kiterjedt partnerhálózatuknak tulajdonítanak. A Török Riviéra mellett az Égei-tengeri régióba közlekedő járatok is több mint 96 százalékos töltöttséggel repültek 2014-ben, jó foglaltsággal utaztattak Máltára, nagy sikere volt a Budapestről és Debrecenből is induló zakynthosi gépeknek, illetve Kos szigete is népszerű volt. Ezenfelül kiemelkedően teljesített Horvátország mint új célterület.

Taurus Reisen

Kifejezetten sikeres szezonról számolt be a Taurus Reisen is, ahol a bevételnövekedés elérte a 47 százalékot. Ennek nyomán a tour operator vagyoni biztosítékát a korábbi 300 millióról 540 millió forintra növelte. A jó eredmény a Taurus csapatának és a viszonteladó irodák kemény munkájának is betudható, az irodában láthatóan egyre jobban bíznak az utazásközvetítők – emelte ki Kálmán Krisztina ügyvezető. A nyári szezonban heti 14 charterük közlekedett, a legkedveltebb desztinációik Egyiptom, Ciprus és Tunézia (köszönhetően részben az El Mouradi szállodáknak), illetve a görög szigetek (Kréta, Zakynthos) voltak. A debreceni indulású Monastir-charter szintén jól teljesített, 2015-ben is közlekedik majd. Már elkezdték a 2015-ös árualap értékesítését, az előfoglalás ezúttal is sok utast vonz. Jövőre újdonság lesz Rodosz a kínálatban, és emelik a török kapacitásokat is.

 

Unitravel

Az utasszám és az árbevétel is nőtt az Unitravelnél, amely 503 millió 108 ezer forintról év közben 520 millióra emelte vagyoni biztosítékát. A tour operator több helyet kötött le idén, ám a foglaltság kissé romlott, júniusban és szeptemberben a sokévi átlaghoz képest jóval több üres hely maradt. Náluk az idei sláger Zakynthos volt, visszaesést tapasztaltak ugyanakkor Ciprus vonatkozásában. Urbantsok Gábor ügyvezető elmondta: érzékelhető trend, hogy jobban meg kell küzdeni az utasokért, illetve az online direkt foglalási rendszerek elszívó hatása ellen.

 

Sun & Fun Holidays

Augusztus 1-jétől 320 millió forintról 420 millió forintra emelte vagyoni biztosítékát a Sun & Fun Holidays – büszkélkedett Tolga Deniz Sariyüce tulajdonos-ügyvezető igazgató. Ez körülbelül 32 százalékos növekedést jelent a cég forgalmában. 2014-ben az árak is magasabbak, a csomagok jobb áron voltak értékesíthetők. Az utazásszervező elégedett az idei évvel, s ez alapján tervezi, hogy jövőre emeli a kapacitásokat Törökországban, Bulgáriában és Görögországban, ezen kívül Antalyába Debrecenből is indítanak járatot 2015 nyarán. Törökország és Egyiptom mellett nagyon népszerű az idei kínálatukba újonnan bevezetett Kréta és Bulgária is. Szintén nagy a kereslet VIP-csomagjaik és hoteljeik iránt, illetve újdonságként a nászutasokra szeretnének fókuszálni a jövőben.

Anubis Travel

Teljes kapacitás-kihasználtsággal indultak az Anubis Travel saját egyiptomi és jordániai chartergépei tavasszal, a szezon minden tekintetben sikeres volt és túlszárnyalta a tavalyit, tavasszal a vagyoni biztosítékot is emelték 330 millióról 383 millióra – mondta Ahmed Bahgat ügyvezető. A kapacitásaik ugyan nem nőttek kimagaslóan, viszont Egyiptom szeptember végéig 98 százalék fölötti telítettséget ért el, Mallorca, Rodosz és Kréta is 95 százalék fölöttit, amihez hozzájárult, hogy kiváló árakra szerződtek partnerszállodáiknál. S mivel nem kellett idén akkora akciókat „bedobni”, az árbevételük jelentősen nőtt a tavalyihoz képest. Törökország szintén hozta a várakozásokat, így ebben a desztinációban, illetve Jordániában bővítést tervez jövőre az Anubis. Mint az ügyvezető kiemelte, Egyiptom teljesen magához tért, ami szerinte a következő évben enyhe áremelkedésben is megmutatkozik majd, hiszen visszatértek a nyugat-európai vendégek is.

 

Általánosan jellemző, hogy idén nagyon erősen indult az előfoglalási szezon, az utasok, úgy tűnik, megértették, hogy nem érdemes az utolsó pillanatig várni, mert a kedvező ár kétséges, ahogyan az is, hogy a kiszemelt hotelben lesz majd hely. Ezt tapasztalta például az IBUSZ, a Taurus Reisen és a Kartago Tours is. Ugyanakkor arról is több iroda beszámolt, hogy a csöndesebb május után az igazi „nagyüzem” csak júliusban indult be.

Az előfoglalás sikeressége okán a legtöbb iroda ismét előrehozza a 2015-ös árualap értékesítésének megkezdést.

Más stratégiát követett idén az Anubis Travel: inkább a kiegyensúlyozott értékesítést választotta. Náluk az előfoglalás közepesen volt erős, ugyanakkor a későbbiekben sem éltek last minute akciókkal, vendégeik zöme másfél hónappal indulás előtt foglalt, néha korábban. Viszont a szezon során végig jó árakat tudtak tartani.

Az idei évben új jelenség volt, hogy az utószezon nagyon hamar beköszöntött, a szezon lerövidült, és augusztus utolsó hetétől már több irodánál is csak jelentős akciózás mellett lehetett a helyeket értékesíteni, illetve többen csökkentették szeptembertől a járatok számát is.